Monday, November 10, 2008

SIRI 2 : KEPIMPINAN ULAMA


Sebelum ini, saya berbicara kepimpinan Ulama. Orang yang menjadi pilihan pertama saya untuk berbicara soal ulama adalah Tuan guru Nik Aziz. Saya memiliki padangan tersendiri terhadapnya.

Tuan guru Nik Aziz, sekrang ini juga umum mengetahui Menteri Besar kelantan dan Ketua kepimpinan Ulama. Saya berfikir bagaimana, beliau bertahan cukup lama dengan jawatannya itu.

Kalau secara iklasnya saya katakan, mungkin daya juangnya kepada Agama adalah cukup tinggi. Berlatarbelakangkan Tuan guru, yang sangat di hormati oleh masyarakat. Cakapnya telus, ada kala memang pahit di dengar, adakala menimbulkan kontravesi, ada kala lunak, ada kala yang lawan menjadi sahabat dan yang sahabat di berikan peringkatan.

Kepada saya , apapun Tuan Guru NIK Aziz, dia adalah pemimpin dalam PAS yang disegani, ada orang UMNO melihat dia sebagai seorang yang berperwatakan bersahaja, dan mungkin sesetengah orang UMNO sudah beralih mengidolakan dia. Saya katakan demikian, adalah realiti, sebab saya berbual dengan kawan saya ahli UMNO, dia kata NIK Aziz, bercakap benar dan berterus terang, ini adalah ciri pemimpin yang baik. Bukan mudah orang UMNO hendak memuji pemimpin PAS, tetapi kali ini saya melihat ramai orang UMNO tertarik dengan PAS, buka partai PASnya, tetapi akhlak yang di tampilkan oleh Tuan Guru Nik Aziz.

DAP pun bergitu, saya lihat sudah cuba melihat Nik Aziz sebagai tokoh islam yang di segani, bergitu juga dengan PKR, turut merelevenkan Nik Aziz. Maka saya menyambung kehebatan Pimpinan Ulama ini, menerusi Kajian dan maklumat yang saya perolehi.

Sebelum itu, akan disambung tulisan,

Terima kasih kepada Pembaca.

No comments: