Friday, November 21, 2008

JOHOR : NEGERI KAYA BERUBAH MENJADI MISKIN ?

Saudara Pembaca,

30 tahun yang lepas semasa saya bersekolah, saya belajar sejarah. Dalam sejarah Negeri Johor ada perkataan di sebutkan '' JOHOR MODEN ", tentulah ketika itu saya menganggap dan bangga dengan kemodenan yang di bawa oleh Sultan Abu bakar meletakkan Negeri Johor sebagai Negeri yang Moden, hari ini Johor pesat membangun, tetapi membangun yang bagaimana ? Johor membangun, tetapi bangunan apa yang di bangunkan ? siapa pemilik bangunan itu dan siapa pula yang hanya menoton di arus pembangunan itu ?

Saya mengambil contoh, di dalam kawasan bandar bandar di negeri Johor. coba andar pergi ke bandar Muar maharani, bandar Penggaran di batu Pahat, bandar Air Hitam, bandar Kluang, Bandar Johor bahru, bandar segamat, bandar Pontian, Bandar Mersing, bandar Kota tinggi, dan lain lainnya dalam negeri Johor ini, dan hitunglah! kiralah ! dari jumlah bangunan yang banyak itu, adalah bangunan itu miliki orang Melayu ?

Kemudian, anda leweti beberapa kebun pertanian di seluruh negeri Johor ini, Milik cina atau Melayu ?, anda lihat kilang kilang di Negeri Johor berapa banyak di miliki oleh orang Melayu, anda lihat dan buka mata sebesar besarnya, kuari kuari yang ada,kawasan pasir, kawasan pertambangan lainnya, milik siapakah dan siapakah pengusahanya ? Anda akan hanya selesa apabila hanya ada beberapa syarikat GLC kerajaan di negeri Johor yang memikul kejayaannya dan kemudian hendak di namakan sebagai usaha orang Melayu.

Anda lihat perangkaan Penagih dadah, berapa ramai anak Melayu yang terlibat dalam dadah,berapa ramai golongan melayu keciciran dalam pendidikan, kes Juvana berapa ramai melayu di isikan angaka yang tinggi, kesemuannya mencerminkan Melayu di dalam negeri Johor ini serba ketinggalan. Dahulu janji Amanah saham Johor akan mencecah ke pada RM5.00 seunit, janji tinggal janji, malahan orang yang berjanji itu pula di berikan gelar sebagai tokoh Maal hijrah.
Janji kerajaan Johor Dana johor akan berjaya, nyatanya meredum. Apkah hal seperti ini membayangkan Negeri Johor yang kaya sudah menjadi Miskin ?

Mana hasil bumi Johor ? Siapa yang dapat kawasan balak, siapa yang dapat kawasan pasir, siapa yang dapat kontrak kontrak dari kerajaan Johor, kalau ada melayu yang dapat, cina yang usahakan, inikah pemantauan kerajaan Johor dan amanahnya untuk bangsa Melayu. Biar pun cina atau Melayu, atau India yang dapat, mungkin itu bukan soal besar ? tetapi yang paling besar kenapa negeri Johor mundur ke belakang dan tidak berpacu ke depan. Boleh saya buktikan lagi, mana dia pasukan bola sepak Johor, terus tenggelam, mana dia belia Johor yang di banggakan untuk menjana ekonomi Negeri, mana dia wanita Johor yang di anggap sebagai srikandi Negara, jika nasib Ibu tunggal,dan janda,dan wanita wanita lainnya se olah olah terabai. perhatikan mak cik mak cik yang berniaga di warong warong, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, perhatikan gejala dadah dan rempit, semakin melonjak, budaya samseng dan samun, apa dah jadi, dan inikah kemodenan masa kini ?Jika ada mangsa banjir, ada yang dapat bantuan ada pula yang tertinggal, inikah yang dikatakan cekap mengurus. Ada negeri,dan nampak pencerobohan negera luar ke dalam negeri kita, pun masih tidak berkutik, mana radar canggih,untuk mengesan penyeludupan, di mana akhirnya sepanjang pantai Johor menjadi ancaman kepada seludup barang dari luar negeri, inikah yang dinamakan untuk membela kepentingan rakyat Johor.Bantuan persekolahan hanya menjadi hiasan saja, sewaktu bermulanya masa persekolahan, dan pembinaan sekolah tidak setara dengan jumlah penduduk kawasan juga menunjukkan suatu pembaziran yang sedang belaku, apak itu moden namanya ? Yang pasti rakayat akan terus menilai, benarkan hari ini Johor kaya atau telah menjadi Miskin ?
Kepada saya, jangan lah pemimpin selalu membohongi rakyat, jika kita miskin,katakanlah kita miskin, dan jika belagak menjadi kaya, sedangkan kita miskin, maka tandanya malapetaka besar akan menimpa negeri yang kita sayangi ini.

Sekian terima kasih.

No comments: