Sunday, November 16, 2008

OTAK TERSUMBAT ATAU PARIT YANG TERSUMBAT

Saudara Pembaca,
Pernah dengar penyakit stroke, ciri ciri penyakit itu apabila banyaknya kolestrol dan lemak dalam saluran darah,, tempoh hari saya pergi periksa ke dokter, saya tanya dokter kenapa kepalaya saya macam melayang, dan mancam nak tumbang. Dokter suruh saya periksa darah, hasil keputusan pemeriksaan itu menunjukkan lemak dan kalestrol dalam darah saya tinggi. Sebab itu kadang kadan kepala jadi pening, dokter pun bagi saya obat pencegahan, dan dah pun minum obat itu, terasa sedikit lega.

Pagi ini, Pak Habib kasi saya satu maklumat, katanya Parit Taman Nira di batu Pahat, bakal melimpahkan airnya, lebih lebih lagi, ramai yang buang sapah, rumput pun tumbuh dan air tergenang tak mau mengalir. Kata Pak habib! habislah jika banjir dan hujan lebat, semua kampong akan merasakan musib ini. Saya kata kepadanya sepatutunya JPS dan pejabat daerah atau majlis mengambil tindakan, dan laporkan ke Pejabat DO Batu Pahat.

Dah lamapun beritahu kepada mereka, ketua kampong dah tahu, semuannya dah tahu, lalu kata saya kenapa mereka tak bertindak; Pak Habib diam dan kecewa, yang dia tahu, kalau banjir melandar habis barang barang dalam rumah dan akibatnya kerugian.

Saya fikir, sebenarnya bukan saja parit tersumbat, tapi otak otak pegawai yang diamabahkan untuk mengatasi masalah ini juga tersumbat, sebab itu Parit jadi seperti itu dari dahulu sampai kini. Harap harap ada dokter yang boleh memberi obat supaya otak yag tersumbat tersebut, akan dapat menyumbangkan penyelesaian masalah kepada rakyat.

kepada saya antara otak dan parit yang tersumbat adalah satu kes yang hampir sama, tapi tak serupa.

Terima kasih.

No comments: