Monday, November 10, 2008

APA KATA PAK HABIB ALWEE BIN SYED KADIR

Saudara Pembaca,
Pagi tadi saya berbual dengan pak Habib dan menyetuh masalah yang dihadapi olehnya. Dia kata saya dari keturan Arab( arab Yaman), dan di lahirkan di Malaysia. Saya dah hampir 70 tahun menetap di Malaysia, warga negara dan rakyat malaysia. Saya jadi pelik, kenapa anak saya sebagai bangsa keturunan Arab yang tinggal di Kuala Lumpur, dapat membeli tanah dan rumah kedai yang bersyatuskan Rezab melayu, sedangkan saya yang tinggal di Johor, tidak di benarkan membeli tanah Rezab melayu.

Apa yang saya pelik, orang arab yang di lahirkan di bumi malaysia, beragama islam, memakai adat istiadat melayu, menggunakan bahasa melayu, berkahwin dengan orang Melayu, dan anaknya juga adalah Arab Melayu, dan dah ramai pula yang menjadi ahli pertubuhaan kebangsaan Melayu Bersatu UMNO. malah ada juga pemimpin yang berketurunan Aran menjadi menteri seperti Syed jaffar Albar, Syed Hamid Albar, Tan Sri Allahyarham Syed ismail, Syed Esa Alwee kesemuannya ini telah menyerap ke Melayu dan berjuangan sebagai orang Melayu.

Malangnnya, saya tak faham, kenapa bila saya hendak membeli tanah Rezab melayu tak boleh, pada hal saya juga melayu - Arab yag dilahirkan di Malaysia. Jadi katanya lagi, saya berharap kerajaan haruslah meneliti sesuatu Isu itu, dengan tepat dan betul. Kita lama berjuang dalam memerdekakan negara, negara melayu dan akhirnya Negara melayu yang macam mana jika banyak pula rezab rezab melayu telah diguna pakai oleh bukan melayu, itu juga namanya pencabulan terhadap hak melayu.


Itulah yang saya dengar, dari Kata Pak habib Alwee, kepada saya rintihan Pak Habib ini adalah sebagaian daripada isu isu semasa yang harus diterangkan oleh kerajaan kepada rakyat.
Jika tidak ramai rakyat, yang memiliki masalah seperti ini akan merasa kecewa. Sepertimana
kecewanya Pak Habib. Sabar pak habib.

Terima kasih.

No comments: