Sunday, November 9, 2008

MENGURUS SARAF : PETUA PAK BAMBANG

Saudara pembaca,

3 tahun yang lepas, saya berjumpa dengan seorang sahabat saya, namanya selamat. dia berasal dari Indonesia. Selalu masuk ke malaysia untuk bertablig. Keluar 4o hari, 20, ada masa keluar 30 hari untuk berdakwah. Perjumpaan saya dengan selamat, telah menghasilkan perbincangan untuk menjalankan usaha bagaimana membantu mereka yang berada dalam kesulitan urat-saraf.

Selamat memberitahu saya, katanya diada kawan di, Indonesia, namanya bambang. Katanya pak bambang itu pakar saraf. Saya memberitahunya, coba bawa Pak bambang ke malaysia, dan kita berbual bual dengannya tentang Saraf.

Hari ini, hampir tepat 30 hari Pak bambang di Malaysia, dan dia telah banyak memberitahu saya mengenai Petua Safar, anda ingin tahu, apa kata pak bambang !


1. Saya telah banyak bertemu dengan pesakit, ada yang sakit kepala, stroke, tangan,kaki,lumpuh, semput, asma, buah pinggan atau gingal, sakit parkison selalu menggigil, sakit tulang belakang, punggung, dada, sesak nafas, pergelangan tangan dan kaki, sendi sendi,
tak lawas buang air, turun perut,terkehil, bengak, dan macam- macam lagi.Ada juga yang kejang
darah tinggi, kencing manis, darah rendah, jantung, lemah nasfu syhwat. Katanya macam macam lagi !.

Dari yang macam macam itu, saya hanya mengambil kesimpulan dari Pak Bambang, apa punya penyakit itu,tanya saya ? Pak Bambang memberitahu asasnya adalah Urat saraf. Jika kita tidak pandai menjaga urat saraf dan pemakanan kita, maka macam macam penyakit akan timbul.

Bermula dari urat saraf itu, katanya ada urat kita yang tegang dan kendor. Yang tegang boleh menyebabkan kesakitan, dan yang kendor juga boleh menyebabkan kita lemah, maka perlulah urat saraf kita mesti berada pada keadaan yang normal dan stabil.

Saya bertanya bagaimana menciptakan kestabilan Urat saraf kita ? katanya pertama. kita harus mempunyai ;-

1. Masa rehat dan tidur yang cukup.
2. Mengelakkan tekanan fikiran
3. Berriadah atau olahraga atau bersukan
4. Memakan makanan yang seimbang dan bergizi.
5. Beribadat dan berdoa kepada allah s.w.t.
6. Senesntif dengan diri sendiri dan mudah mengesan perubahaan pada diri.
7. Berzakat, membersihkan diri.
8. Menambah Ilmu pengetahuan dengan banyak membaca dan berdiskusi.
9. Sering atau menjadualkan diri berjumpa dengan Dokter perubatan.

Persoalan saya kepada pak bambang, maksud rehat dan cukup tidur" katanya, cukup tidur adalah merehatkan fizikal dan otak otak kita terlalu letih berfikir, maka masa tidur memberikan ketenangan kepada fizikal kita, jika tidak kita akan merasakan banyak penyakit yang akan mendatangi kita, seperti pening kepala, timbul rasa marah, darah tinggi, darah rendah, keresahan, oleh itu katanya; Urat saraf di kepala mennjadi tumpuan untuk dipulihkan. Katanya
kita harus melihat ketegangan urat di belakang badan dan bahu hinggalah ke leher dan terus kekepala. Jika di urut, urat yang tegang akan menjadi kendur, perjalan darah akan menjadi lancar, dan bermulalah keselesaan, namun itu bukanlah ubat yang kekal boleh di pulihkan, tetapi jalan yang terbaik katanya adalah dengan cara kita memahami perubahaan apa yang telah terjadi pada diri kita.

Saya ingin mengetahui lebih dalam lagi, maksud pak bambang tentang urat safar yang menyebabkan sakit kepada, lalu saya bertanya di manakah urat saraf utama yang perlu di pulihkan. Jawabnya urat itu harus di picit dari leher ke bawah, di sisi leher kiri dan kanan, juga di belakang dengan cara berhati- hati. Lalu saya meminta Pak bambang menunjukkan caranya kepada saya.

rupa rupanya, memang ada kebenaran, apabila leher saya di picit oleh Pak Bambang terasa seperti darah saya mengalir tanpa ada gangguan, dan merasakan kepala saya menjadi ringan dan beban fizikal menjadi hilang. Saya bertanya lagi kepada Pak bamabang, Urat di leher ini adalah yang bagaimana menyebabkan adanya perubahaan itu.

Pak Bambang menjawabnya dan saya akan menyambong kemudia cerita ini, jika pembaca ingin mengetahuinya. ?

Bersambung.

Sekian Terima kasih.

No comments: