Friday, November 14, 2008

JANGAN ABAIKAN FAKTOR MASA DALAM POLITIK

Saudara Pembaca,

Ketika belajar sejarah di Universiti dulu, pensyarah saya bernama Daneil, memberitahu kepada saya, katanya di dalam sejarah memiliki faktor, dan salah satu faktor itu adalah Masa. Hari ini saya coba menghurai pengertian faktor masa dengan Politk Masa. Bagi saya masa adalah sumber penting di dalam sesuatu pergerakan, dan dalam bertindak apa juga mestilah berjadual, sebab itu politik dalam menyusun masa atau menggunakan masa sebagai faktor politik adalah sangat penting. Saya mengambil contoh jangan abaikan faktor masa dalam Politik, khususnya di Malaysia. Kita harus ingat kita telah di jajah 400 tahun lebih dan baru merdeka 52 tahun merdekaManakala parti tertua di Malaysia UMNO sudah lebih menjangkau setengah abad atau 62 tahun. Dalam masa yang bergitu singat kita telah berjaya membangunkan negara ini, dan dalam masa yang bergitu singat juga negara ini bakal di musnahkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Apa tidaknya ! Perpecahan kaum menjadi agenda, isu isu semasa semakin hangat, rasuah dan salahguna kuasa menjadi jadi, oleh itu masa itu bertindak bagi memastikan keselamatan negara terjamin hendaklah disegerakan, jika tidak negara kita akan cepat hancur.

Bagaimana menggunakan masa yang tepat dan betul ? di dalam mempertahankan negara, jawapannya setiap detik dan waktu haruslah di pantau terhadap segala aktiviti yang mencurigakkan, jika tidak musuh akan terus membiak menjadi virus yang sangar berbahaya, seterusnya bakal menjadi barah yang parah. Kita mesti matikan virus itu dengan mengunakkan kepantasan masa, jadilah rakyat Malaysia yang berguna kepada agama, bangsa dan negara, dan gunakkanlah masa sebagai asas untuk menepati kejayaan tersebut.

Kepada saya, selagi detik jam terus berputar, selagi itu masa tidak akan menunggu kita, kitalah yang menjadi pemburu kepada masa, dan jangan abaikan faktor masa dalam hidup dan politik di tanah air kita. dan selamat menghargai masa.

Terima kasih.

No comments: