Thursday, November 20, 2008

DAPATKAH PARTI KEADILAN MENAKLUK JOHOR ?

Saudara pembaca,

Johor lazim dekenal sebagai sebuah negeri yang menjadi kubu kuat kepada BN, dan tiang serinya adalah UMNO. Pada Beberapa pilihanraya yang lepas, dan terutama pada pilihanraya ke 12 baru baru ini, Barisan Nasional menghadapi kesusutan sokongan, Mengapa hal ini terjadi ? Saya melihat perkara ini terjadi bukan di sebabkan gerakan pembangkang yang melemahkan UMNO dan BN ,Johor tetapi ahli BN dan UMNO Johor, mulai muak dan mual dengan tigkal laku parti yang mereka sokong. Saya sendiri merasakannya, sebab itu saya sentiasa membidas parti saya sendiri umno pada ketika itu, supaya berubah perangai dan tingkah laku, malangnnya cakap saya tidak di pedulikan. Saya tidak ada pilihan lain melainkan, untuk hijrah ke Parti lain.

Saya menjadi tidak selesa kepada UMNO di Johor ini, di sebabkan beberafa faktor;-

1. Sebab kelemahan menteri besar Johor, mengurus tadbir UMNO Johor. Menteri Besar Johor yang ada ini, terlalu mementingkan kelompok dan puaknya, sebab itu aduan ,pandangan dan nesehat dari orang parti di peringkat akar umbi diabaikan, mereka tidak menghayati kemahuan akar umbi, tetapi lebih terdorong kepada selamatkan politik diri sendiri, mengekekalkan kuasa dan dapat mendaya gunakkan hasil Johor demi kepentingan golongan tertentu. Menteri besar Johor, sudah terlalu lama memimpin Johor, malah ramai rakyat Johor, melihat tidak ada perkembangan drastik pembangunan sumber manusia, pembangunan yang menguntungkan rakyat, malah keselesaan dan kelegaan untuk kehidupan rakyat, jauh panggang dari api untuk di selesaikan. Banyak isu isu tempatan di daerah daerah dalam negeri Johor tidak dapat di sempurnakan. Sebelum saya mengupas kelemahan kepentingan rakyat dan keselesaan hidup mereka, terlebih dahulu saya akan membayangkan kegagalan menteri besar Johor, di dalam memperbaiki UMNO Johor.

Jika di dalam UMNO sendiri, tidak dapat diatasi masalah ahli ahlinya, maka bagaimana hendak memimpin negara dan memakmurkan rakyat Johor. Dalam UMNo berpuak dan berpecah belah, berkelompok dan cantas mencantas. Suatu ketika dahulu saya pernah menyatakan di dalam negeri Johor ada kabilah Ghani Osman, Kabilah Mauyiddin Yassin, kablah Syed Hamid, kabilah Dato Shahril samad, ternyata setiap kali munculnya konflik politik, pada ketika masa dan waktu yang berbeza mereka tidak menunjukkan persamaan, malahan bertentangan antara satu dengan lain. Umnum mengetahui Ghani dan Muhyiddin tidak begitu, sejalan, malah mengetahui saling cantas mencantas. Bagaimana Johor akan maju ke depan, jika rakyat di negeri ini baggga dengan

kelahiran UMNO di Johor, tetapi pemimpinnya pula bertindak meruntuhkan UMNO, di dalam perjuangan yang bersimpang siur di Johor ini, membuktikan kepada kita, masih ramai lagi anak anak ahli UMNO yang menganggur, masih ramailah isi keluarga rumah orang orang UMNO di para kemiskinan, masih ramai lagi ahli UMNO tinggal di kawasan setinggan, masih ramai lagi ahli UMNO yang serba kekurangan, malahan orang UMNO, orang melayu mengharapkan kawasan perbandaran baru di dalam bandar bandar di Negeri Johor ini hendaklah di tempatkan kependudukan Melayu, malangnnya melayu terus tersisih ke belakang, tinggal di pondok usang, tinggal dalam kedaifan, dan setelah itu kita dapati perumahan melayu yang selesa tidak di wujudkan, terakhir yang membanggakkan usaha penempatan Melayu di dalam negeri ini hanyalah Tan sri othman saat, beliau mengujukan rumah rumah murah, seperti kg majidi di Johor bahru, di Muar dan di Kg kenangan dato Onn/ Pesta di Batu pahat.

Sungguh malang lagi di zaman Gani osman, tanah rezab melayu kerajaan di swastakan, sebagai contoh di kawasan gunong soga, di mana rumah rumah kerajaan yang di bina sejak zaman British, dan yang masih ditempatkan dengan kakitangan kerajaan, diarah untuk di kosongkan, bagi tujuan perumahaan swasta, nyatanya kesadaran kepada sejarah dan menjaga harta milik rakyat johor tidak mendapat perhatian yang serius, sangat mengecewakkan lagi rumah rumah tersebut di kawasan kebun kelapa batu pahat, menjadi usang, buruk, sedangkan sebelum ini, peruntukkan untuk baik pulih rumah tersebut telah di buat, dengan wang rakyat, nyatanya keadaan yang ada adalah sangat memalukan. Mereka bukan saja tidak pandai mengurus wang rakyat, tetapi memboroskan wang rakyat, coba lihat sendiri di kawasan yang saya sebutkan sebentar tadi.

Ahli ahli UMNO dan orang awam , tidak kira Melayu, Cina dan India, bosan dengan kepimpinan negeri, dan ingatlah kebosanan itu tidak hanya melibatkan yang saya katakan kelemahan internal,mapun external, tetapi paling menjengkilkan adalah sifat pura pura tak nampak dan tak tahu, sampai rakayat banyak yang menyidir kepada kepimpinan Johor ini, lebih baik teruskan sajalah dengan berzapin, main layang layang, main basikal, joget lambak, buat bubur lambok, daripada memkirkan hal yang kritikal dihadapi oleh rakyat Johor.

Jika keadaan rakayat merasa diri mereka tertekan dan tidak selamat, bagaimana ingin menyelamatkan negeri Johor dari ancaman Jajahan ekonomi, sosial dan budaya. saya percaya telatah yang di lakukan oleh pemimpin Johor dan kuncu kuncunya akan membuat rakayat semakin sebal, seterunya mereka akan memilih Parti Keadilan untuk tapak perjuangan baru mereka, dan dapatkah Parti Keadilan ini menakluk Johor,?

Insyallah, PKR bakal menerujui kepimpinan di Johor suatu masa kelak.
dan saya akan meneruskan untuk saudar mengetahui apa apak kelemahan
di bawah pemerintahan kerajaan Johor yang ada pada hari ini.

Sekian terima kasih.

No comments: