Tuesday, November 18, 2008

RUJUK KEPADA MAJLIS FATWA

Saudara pembaca,

Semalam saya bertemu seorang kawan di kedai kopi Han kee, sambil selamba dia berkata hari ini aku nak cerita soal bagaimana sumbangan iklas dapat membantu ramai orang yang susah. Sistemnya adalah dengan membuka akuan sendiri dan membawa 5 orang kawan lagi untuk dibukakan akuan mereka. Setiap pembuka akuan itu hendaklah di selaras oleh sebuah syarikat yang mengenakan fee sebayak RM20.00 sahaja.

Saya bertanya apa lojiknya, yang setiap orang akan mendapat bantuan kewangan daripada sumbangan Iklas itu, dia pun mula bercerita dengan mengambil nota yang di milikinya itu.Menerusi kenyataannya itu saya dapat simpulkan teknik bantuan tersebut semacam skim cepat kaya, yang di dorong dengan menggunakkan nama islam, dan saya memberi tahu kepadanya saya curiga dengan plan bantuan ini, kerana ia akan menyebabkan banyak kesan besar, dan akhirnya menuju kepada bentuk penipuan.

Lantas saya mencadangkan kepadanya plan yang lebih bersih, tetapi mesti berkerjasama dengan bank islam, lantas dia mempertikaikan kepada saya beberapa skim bank islam yang dia sendiri masih curiga.
Akhirnya saya berpendapat Majlis Fatwa kebangsaan mestilah peka mengenai hukum hakam, di bidang perniagaan, samada yang digagas oleh kerajaan atau swasta. Akhirya kepada saya rujukan utama adalah kepada bank negara dan Majlis fatwa tersebut.
itulah perbincangan ringkas saya, pada tempoh petang tersebut.

Sekian terima kasih.

No comments: