Sunday, November 9, 2008

CINTA PENDATANG ANTARA HUKUM DAN UNDANG UNDANG NEGARA

Saudara pembaca,
Semalam petang saya di datangi oleh seorang pegawai dari Jabatan Agama. Beliau juga adalah sahabat saya yang suudah kian lama berkihmat di pejabat Agama Batu pahat, Di Bahagian Unit dakwah. Katanya kepada saya " sejak kebelakangan ini dengan masuknya perkerja asing ke Malaysia telah menimbulkan Isu Perkahwinan antara gadis tempatan dan jejaka dari luar, seperti dari Indonesia, Nepal, India, vietnam dan sebagainya ", mereka bercinta kemudia berniat untuk berkahwin. Katanya lagi melalui perjanjian perkerjaan mereka dengan majikan, jika mereka berkerja di sini, tidak di benarkan berkahwin dan akan di tamatkan kontrak perkejaan mereka.

Saya mencelah kenyataan sahabat saya itu, jika demikian keadaannya, bagaimana hak mereka s mengenai hak asasi sebagai manusia untuk merealisasikan hidup secara normal. Jika mereka di halang dari berkahwin, semasa tempoh berkhidmat di negara ini, bagaimana nasib mereka yang
mengharapkan kehidupan secara normal.

Justru itu katanya " salah satu punca masalah yang timbul adalah maksiat, dan akibatnya lahirlah anak tanpa status, dan paling menyedihkan mereka walaupun berminat dan berniat untuk bernikah, tetapi tidak tahu bagaimana proses pernikahan yang secara sah dari segi undang undang di negara ini ", sebab itu ada gadis tempatan yang berkahwin dengan oorang asing turut bernikah di luar negeri seeperti di Thailand dan Indonesiia.

Kepada saya jika perhubungan mereka boleh menimbulkan maksiat, maka persoalan tersebut haruslah ditangani dengan baik, manakala mengenai undang undang negara dan aturan peraturan mengenai perkahwinan antara gadis tempatan dan orang asing mestilaah menjadi perhatian kerajaan, agar masalah ini tidak menumpuk.

Bergitulah jika Jodoh,ajal dan maut di tangan tuhan, maka tiada siapa yang dapat menahannya. Berilah peluang untuk mereka menikmati hak hak mereka, agar perkahwianan yang di lalui oleh mereka itu setidaknya memberikan keuntungan kepada semua pihak. Untung untuk diri mereka, untung untuk negara, untung untuk kebaikan masyarakt. Begitulah cinta pendantang yang berdelima antara hukum agama dan undang undang negara, serta peraturan majikan.

Sekian terima kasih.

No comments: