Saturday, November 8, 2008

BERCAKAP BENAR LAH, JANGAN RUMITKAN STUASI ?

Saudara pembaca.

Tempoh hari di Parlimen , Datuk Seri Mohammed Nazri Aziz berkata " Tribunal tidak pernah mengeluarkan perintah supaya memecat hakim hakim itu, dan pada sidang akhbar selepas itu sekali lagi beliau menegaskan bahawa hakim hakim itu telah diminta meletakkan Jawatan ". petikan di dalam Mingguan Malaysia 9 Nov 2008. Sementara itu Tun Dr. Mahathir pula menegaskan bekas ketua hakim negara, Tun Salleh Abbas dan 2 lagi bekas hakim kanan yang terbabit dalam krisis kehakiman 20 tahun yang lepas sebenarnya telah ditamatkan perkhidmatannya, lebih awal.

Perosalan ini, muncul apabila ada ahli parlimen yang ingin mengetahui Jumlah pembayaran ex-gratia kepada hakim tersebut, dan ternayata diumumkan bahawa pembayara kepada Tun Salleh Abbas sahaja berjumlah RM 5 juta.

Kepada saya, berapa jumlah pembayaran itu tidak menjadi soalan yang besar, tetapi berilah kenyataan yang benar, apakah hakim itu di di pecat atau tribunal salah membuat keputusannya ? Bercakaplah benar jangan rumitkan keadaan, sebab wang yang digunakan oleh kerajaan untuk tujuan apa sekalipun adalah wang rakyat, dan buatlah keputusan yang tepat dan betul, agar sejarah tidak berulang kembali,

Siapakah yang benar ? kenyataan yang dibuat oleh Mohammed Nazri aziz atau Tun Dr. mahathir adalah mengundang kepada keresahan rakyat untuk mengetahui kebenaran, dan sekali lagi diingatkan bercakap benarlah dan jangan rumitkan keadaan !

Sekian Terima Kasih.

No comments: