Monday, November 17, 2008

BINGIT DAN STRESS: GANGGUAN KEHIDUPAN HOLISTIK

Saudara Pembaca,
Bertahun tahun, ramai orang memendam rasa, ramai isteri dan suami suami memendam rasa, diatas perangai suami atau isteri, bergitu juga perangai anak anak. Peringai mereka itu kadang kadang buat kita pening kepala dan stress, seterusnya menganggu konsterasi kerja, maupun masa berehupun sosial budaya.

Semua orang mengalami masa seperti itu, kalau ada orang tidak mahu meluahkan persolan yang di hadapinya itu, ia akan menjadikan dianya seperti makan hati berulama,jantung. Atau lebih parah menyebabkan gangguan jiwa. yang akhirnya menimbulkkan dendam,

Sebab itu islam menyuruh kita banyak bersabar. hari ini saya ingin mengeritakan tentang bingit, apabila isteri beleter atas sebab perangai anak anak, maka tanpa berfikiran panjang menyebabkan suami beremosi, malah hanya sebab sedikit, akan melarat sedepa. Beleteri itu banyak sebabat, bingit itu di hasilkan dari bunyi yang tak sedap kita dengar, justru itu, setelah bingit kita akan timbul stress, berginilah asam kehidupan, samada di dunia pendidikan, politik, ekonomi, sosial budaya, dan sebagainya,

Justru itu, bagaimana kita boleh atasi bingit itu ? Saya fikir jika kita tidak mahu mendengar segala bentuk bingitan itu, pakai saja alat perkaram suara di telinga dan dengar lagu lagu yang indah dan sedap di dengar, atau lebih baik dengar keset keset mengaji.

itulah persoalan mudah untuk atasi bingit dan stress dalam gangguan hidup.kalau nak lebih berkesan selesaikanlah masalah dengan bijaksana, kalau tak boleh juga, keluar dari rumah atau tempat yang membingitkan tersebut, ketempat yang kita suka, Mudah mudahan hal ini dapat mengatasi masalah yang kita hadapi.

Sekian terima kasih.

No comments: