Monday, November 10, 2008

PENGUNDI CINA RAMAI NAIK ROKET

SAUDARA PEMBACA,

Saya berbual bual dengan kawan saya, mengapa MCA, parti yang berkompenen dengan UMNO dan rakan kongsinya yang lain menghadapi kemerosotan dalam PRU 12 baru baru ini. Kawan saya berpendapat masyarakat Cina, sudah kehilangan keyakinan kepada parti MCA, tanya saya..apa sebabnya mereka kehilangan keyakinan, dia..memberitahu saya;katanya MCA macam lembu cucuk hidung. Asyik mengikut telunjuk UMNO. sebab itu masyarakat cina menjadi marah.

Saya bertanya kepada kawan saya yang menjadi ahli MCA, sebab apa parti ini di tuduh seperti lembu cucuk Hidung, Jawabnya MCA bukan lembu cucuk Hidung, tapi MCA mempunyai pergolakan dalaman seperti mana yang di hadapi oleh UMNO. Saya kata kepadanya apa yang bergolak dalam UMNO ? dia kata, sama sama gila kuasa. Oh ! kalau gitu UMNO dan MCA sama sama gila kuasa, sampai rakyat tak percaya. AdaKah ini andaian atau kenyataan ?

Saya duduk bermenung dan melihat realitinya. Kepada saya bukan gila kuasa, tapi terlalu pandai ahli ahli dalam UMNO dan MCA, sebab mereka akan berebut jawatan kerana masing masing ingin menunjukkan kepandaiannya ! Kepandaian tentang apa ? Memimpin ? Membentuk kroni ? membina Kelompok penyokong ? atau bukan kerana kepandaian tersebut, tetapi lebih terdorong kepada sikap memandai mandai, akhirnya, ramai pengundi cina yang benar benar pandai menjadi bosan, sebab itulah mereka memilih untuk naik roket, supaya cepat samapi ke Bulan, dan sekaligus mereka sanggup memangkah Bulan sebagai pilihan di hati. ini baru namanya Pakatan rakayat, sampai di bulan, mereka berjumpa dengan sejenis timbang yang terapong, saya fikir timbang atau neraca itu, milik BN, rupanya, Keadilan yang punya, sebab itu PKR naik juga bulan, tapi bukan bulan penuh, mereka naik bulan sabit, bulan itu ada dua, dan ditengahnya ada 2 lengkungan , kedua bulan itu ada satu lobang, siapa agaknya yang akan masuk lobang tersebut:-
BN kah? keadilan sendirikah? Pas Kah,?Dap kah? yang pasti hari ini, pendaratan itu hampir bermula, dan saya fikir jangan sampai lobang tersebut, bukan benar benar lobang, tetapi sekedar bayang bayang, tunggu dan lihat, apa DAP buat untuk PRU 13, sebab dia naik roket dulu, maka dia akan nampak lobang dulu, dan harap harap tak jatuh dahulu, sebab pengundi Melayu masih kurang sebulu dengan DAP.
Tunggu dan nantikan.

Sekian terima kasih.

No comments: