Saturday, November 22, 2008

PEMIMPIN JOHOR JANGAN SEDAP CAKAP SAJA ?

Saudara Pembaca,
Baru sebentar tadi seorang sahabat datang berjumpa saya di pejabat. Dia orang UMNO, dan mengeluh dan mengadu pada saya, katanya " Pemimpin Melayu dalam UMNO hari ini, banyak yang sedap cakap saja, tapi kenyataannya retorik dan kosong. tambahnya lagi sebab apa ? sebab katanya, pemimpin hari ini mencari kaya untuk diri sendiri, dan rakyat di akar umbi terus merana. Banyak program di atur oleh kerajaan dan pemimpin BN, tapi tindakan susulan "hancor", malah kalau memberi sesuatu macam lepaskan batuk di tangga saja. Saya bertanya kepada beliau, kenapa awak cakap seperti itu? ujarnya, apa tidaknya, kita boleh lihat, adakah rakayat di bawah senang lenang atau susah? orang kecil berniaga cukup cukup hidup saja, kais pagi makan pagi ,dan kais petang makan petang. Janji pemimpin memang banyak, sampai terlupa ada yang pernah dikatakan sebelum ini.

Peluang dan ruang berniaga, memang di wujudkan oleh kerajaan, tetapi kalau apa yang diwujudkan itu, semata mata memberikan keuntungan kepada kroni dahulu, kalau tak percaya katanya, tengok saja lah gerai gerai majlis daerah di sini ! berapa banyak yang terbengkalai dan berapa pula jutaan ringgit di habiskan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Gerai akahirnya tak jadi, orang berniaga pun tiada dan yang datang nak beli pun! nak beli apa? jadilah gajah Putih, dan habis wang rakyat, di kerjakan oleh pegawai pegawai tak bertanggungjawab.

Kawan saya itu, saya panggil namah ringkas dia " LEH "! kalau gitu kata saya apa nak buat ? dia cakap tiap tiap hari orang orang miskin dalam kawasan kini, sentiasa mendoakkan terlungkuplah UMNO dan kerajaan. Saya mencelah lagi, kenapa awak katakan seperti itu ? Dia mencelah sambil selamba mengatakan " pemimpin di johor ini jangan sedap cakap aje ", sedangkan banyak saksi saksi di akhirat akan menunggu pemimpin pemimpin ini.

No comments: