Friday, November 14, 2008

GANTONG KEPALA DAN DAGING BABI DEPAN RUMAH ORANG MELAYU

Saudara pembaca,
Semalam saya buka TV 3, dengar laporan berita kini, yang menyebutkan kisah di Negeri Melaka, dimana rumah seorang Melayu telah di gantong kepala babi. Saya sangat sedih mendengar berita ini, saya tafsirkan macam ada provokasi oleh golongan tertentu yang inginkan terjadinya perbalahan. Salah siapa, jika peristiwa ini terjadi. Apakah perlu adanya pertempuran antara kaum di negara ini ? atau rakyat Malaysia ingin melihat darah mengalir tanpa melibatkan orang orang yang berdosa.

Janganlah coba coba menghuru harakan Negara, dan janganlah mencabar sesama kaum atau antara kaum, semua ini akan merugikan rakyat, tiada siapa yang untung. Bila orang orang Cina senang berniaga di negara ini, maka akan menadi suatu perubahaan di mana mereka akan jadi susah berniaga, dan apabila ketenteraman di tukar dengan keganasan, siapa yang salah ? Saya sangat khwatir jika peristiwa ini membuat orang melayu jadi berang, dan saya sangat khwatir jika polis lambat menangani persoalan ini, dan isu ini adalah sangat sensetif.

Jika tidak dapat di bendung, kesannya amat mendalam, mungkin akan terjadi kegiatan liar, dan kita akan lihat kebakaran di sana-sini. Tokong akan terbakar, masjid akan di bakar, kuil kan di bakar, sekolah sekolah akan di bakar, rumah kediaman awam akan di bakar, dan terjadilah insiden bom sana sini, dan jika kematian itu melibatkan saudara mara kita, tiada guna disesalkan. Jika anak dan isteri atau suami terkorban, pada ketika itu sudah terlambat.

Cina, melayu dan India bukan lagi menjadi rakan kongsi yang baik dari segi membina budaya Negara, tetapi akan terus menjadi musuh yang berpanjangan. Mau kemana semuannya, lihatlah di Bosnia, palestin, dan negara negara timur tengah, korea utara dan Negara negara miskin di Afrika. Apakah itu tidak cukup menjadi contoh kepada kita semua.

Saya berharap isu ini, dapat di padam segera, jika tidak maka jawablah oleh tangan tangan yang tahu mencincang tapi tak sanggup bahu memikulnya. Jangan kerana daging dan kepali babi, digantong di rumah orang melayu, akan menyebabkan semua penternak dan pemakan babi di negara ini akan dicincang. Jika itu terjadi maka masyarakat lah yang menaggung akibat kerugian bergaduh sesama sendiri.

Kepada saya, mereka yang buat kerja tak baik ini, cepat cepatlah insaf, nanti banyak pula babi babi hidup akan di tembak, dan disediakan kepada pemakan dan penternaknya.
Awas cepat bertindak, sebelum terlembat.

Sekian terima kasih.

1 comment:

Anonymous said...

kalu perang, orang Cina boleh lari ke China, orang India boleh balik ke India, tapi orang Melayu, mau ke mana? Ini negara kita, kita bukan pendatang. Dalam perlembagaan termaktub hak istimewa, ia bukan berat sebelah, tapi itu yang ditandatangani bersama antara Melayu, Cina dan India sebelum merdeka dulu. Yang berbalah sebab tidak tau asal-usul, memanglah kalu dipandang secara kasar ia nampak berat sebelah, tetapi bila dihalusi, ia memang begitu. Janji bersama untuk tinggal di bumi bertuah ini. Jadi bersahabatlah. Tak perlu bermusuh. Bagaimana Drs Zaid?