Sunday, November 23, 2008

MENTERI DAN BUDAYA TAKUT ?

Saudara pembaca,
Pagi ini saya membaca Utusan Malaysia halaman 4, dalam negeri tajuknya berbunyi " TUN MAHATHIR DI RAYU JANGAN DEDAH NAMA ". Isi laporan tersebut adalah menyentuh saran dari Menteri Pengajian Tinggi Dato Khalid Nordin, agar Dr, Mahathir memikirkan semula hasratnya untuk mendedahkan senarai nama pemimpin UMNO yang terbabit dengan Politik Wang.Menurut Khalid tindakan itu akan menyebabkan implikasi negetif yang besar kepada parti.

Menurut saya, tidak seharusnya seorang menteri memberikan nasehat kepada bekas perdana menteri dengan mengajarnya untuk tidak transparent. Mahathir bukan ketam yang mengajar anaknya berjalan dengan betul, malahan khalid harus berfikir yang dirinya itu adalah Menteri pengajiran tinggi, yang menjadi contoh untuk menunjukkan dan menegakkan kebenaran. Dia harus bersikap jujur untuk mengesan,menyasiat dan memastikan bahawa politik wang itu memang ada dalam UMNO, dan seharusnya secara kilat dia menyambut kenyataan Dr. Mahathir agar di dedahkan nama mereka yang terlibat, dengan bukti buktinya sekali. Saya fikir jika kita masuk ke alam ilmiah, kita mesti melahirkan siswa dan siswazah yang jujur dan berani, yang objektif dan releven terhadap proses pembelajaran dan pendidikan. Kitalah yang menjadi contoh untuk bercakap benar, bukan berselindung di balik kebenaran,

Jika hal yang sebenarnya di tutup tutup di dalam parti, apa pula yang banyak kisah tersembunyi di didalam kementerian pengajian tinggi yang tidak kedenganran dan di tutup tutup ? ini akan menjadi prasangka awam dan sungguh menakutkan rakyat. Sebab itu lah dalam dunia Ilmiah kita harus mempertahankan hujjah dan bukti kita secara tepat dan betul, biarkan lagi Dr. Mahathir mengamukakan kisah sebenar. Dia kata , dia tahu dan dapat tahu tentang hal tersebut,sebab itu dia berani kemukakkan dalam akhbar, jadi mengapa kita merasa gelisah dalam suasana hari ini yang permintaan keteluasan itu semakin meningkat, sebab itulah saya berharap Menteri jangan ada budaya takut .

Sekian terima kasih.

No comments: