Saturday, November 8, 2008

POLITIK JONGKANG JONGKIT .

Saudara Pembaca,

Masa kita berusia kanak kanak, kita pernah main jongkang jongkit. Saya aplikasikan permainan ini dengan Politik tun Dr mahathir dengan Pak Lah Badawi. Suatu masa Dr. M memacu kebangkitan Negara ,turut harum namanya dikalangan kawan dan lawan, baik dalam dan luar negeri. Saya tak pelik melihat Politik Dr M, jatuh ke bawah dan akhirnya menangis di dikhayalak untuk melepaskan jawatannya sebagai PM dan Presiden UMNO. Melalui apa yang kita kenali sebagai peralihan Kuasa.

Alasan Dr. M, saya dah lama dan dah tua, saya patut berundur dan beri peluang orang lain memimpin, katanya " Ibu saya kata , kalau kita tengah sedap makan kita kena berhenti", itlah pegangan saya. Cakap Dr. M , pada hari ini saya menilai, dan saya dapati, seperti mana sebelum itu saya memberi tahu kawan kawan Dr. M bukan kerana dan tua atau dah lama memimpin untuk melepaskan jawatannya, yang pasti pada pendapat saya, beliau menghadapi tekanan ? Dari mana tekanan itu ? ramai yang tak tahu, dan tak kurang pula yang mengetahuinya.

Saya juga masih ingat ketika Dr. M mengambil jawatan dari Allahyaraham Tun Hussein Onn, pada ketika itu Tun Hussein juga menangis, serta memberi alasan perletakkan jawatannya di sebabkan kesehatan, tetapi hakikatnya juga menghadapi tekanan. Siapa pula yang memberikan tekanan kepada Tun hussein, sehingga beliau terpaksa melepaskan jawatannya ? umum juga mengetahui dan tak kurang pula yang tidak mengetahui .

Hari ini Pak lah badawi, di asak dengan peralihan kuasa. Penyokong pak lah merayu, pak lah janganlah letak jawatan ! Pak lah memberitahu, saya sayang parti daripada hancur, tak apalah adanya peralihan kuasa ini, jika tidak UMNO hancor. Ngo ngos bersuara Pak lah harus kekal sebagai PM, dan presiden UMNO, tapi ramai juga yang mendesak Pak lah mesti berundur,berhenti dan serahkan kuasa melalui peraliahan kuasa kepada dato najib. Atas desakan tersebut, Pak lah terima dan dia tentukan pada Mac 2009, jawatannya itu akan di serahkan kepada Dato Najib.

Tak sempat tunggu bulan Mac, ada juga yang mendesak supaya harus lebih awal serah kuasa,mereka minta lebih awal, kalau boleh bulan Desimber 2008. Pak pernah menjawab kenyataan ini, seperti apa yang dia katakan " Kenapa Tan Sri Mahyuddin tak sabar nak jadi Timbalan presiden dan Timbalan Perdana menteri " ?

Kepada saya Politik Pemimpin dalam kerajaan dan UMNO kini, sudah ada plan tindakkkannya, perancangannya, dan aturan permainannya. Permainan Politik itu saya lihat seperti Jongkang Jongkit. Percayalah siapa saja di malaysia ini, yang menjadi Perdana menteri dan Presiden UMNO akan terus di Jongkang dan di jongkit dan selepas ini, tentu Dato najib mengalami nasib yang sama, sebab dialah yang menjongkangnya, dan dia pulalah yang sanggup menjongkitnya.

Justru itu, awasilah politik Jongkang jongkit ini.

Terima kasih.

No comments: