Sunday, November 9, 2008

IMAM SAMUDERA DKK : MENEMPUH KEBERANIAN

Saudara pembaca,
Semalam ada berita, mengenai hukuman mati Imam samudera (DKK) dan kawan kawannya. Tanggapan saya, Beliau Iman samudera DKK, telah memilih jalannya, untuk berjuang mengikut tanggapan dan pandangannya sendiri. Mungkin dia tahu penghujung perjuanganya itu adalah sebuah kematian, yang di anggap sebagai jihat. Dia telah memilih untuk di tembak sampai mati dengan mata yang terbuka. Ini menunjukkan keberaniannya.

Berita kematiannya ini, sangat mendukacitakan penyokongnnya, namun ada yang beranggapan bahawa dia adalah seorang pejuang, tetapi ada juga yang berpendapat dia sebagai musuh atau pertualang disebabkan terkorbannya keluarga mereka yang menghadapi ledakan bom di Bali.

Antara Pejuangan dan pertualangan, sebenarnya berasaskan kepada cara kita memahami terhadap perisitiwa tersebut di Bali, walaupun ada yang menjadi mangsa, tetapi peristiwa ini banyak memberi pengajaran kepada semua pihak, pengajaran kepada Individi, keluarga, masyarakat dan pemerintah. Mengapa saya katakan demikian ?

Kita harus faham bahawa Musuh Islam telah mengambarkan Islam sebagai terorris. Sedangkan dipihak yang lain menganggap bahawa Islam adalah satu cara hidup untuk meletakkan nilai nilai hukum , dalam situasi seperti ini, masih ramai lagi yang bakal meletakkan Jihat sebagai perjuangan tulen mereka, justru itu masyarakat harus difahamkan Cara berjihat yang paling tepat haruslah diutamakan, tanpa mengherat manusia lain menjadi korban kecelekaan, kerana Islam tidak bersifat ganas, tetapi Islam menjadi tegas apabila banyak peringatan diberikan ,mereka tetapi memungkirinya. Mungkin inikah jalan terakhir yang dipilih oleh Iman samudera DKK.

Kalau benar dia berjihat,dengan niat yang suci, mudah mudahan Allah menepatkan ia dikalangan para solihan dan suhada'. Amin. Pemerintah Islam di semua negara tidak terkecuali Malaysia haruslah mendekati para penjihat Islam, agar mereka diberikan ruang untuk berbincang,berunding, dan bertukar fikiran mengenai tekanan tekanan yang di kenakan keatas islam oleh Dunia Internasional.

Kepada saya, musuh orang islam yang utama adalah mengawal nafsunya dari diperdaya oleh syiatan.

Sekian Terima kasih.

No comments: