Tuesday, February 10, 2009

MENGINTERPRITASIKAN KUASA MELAYU DI PERAK

Saudara Pembaca,
Insiden di Perak berkaitan tertubuhnya kerajaan baru Barisan Nasional dan bertahannya kerajaan lama di bawah Pakatan Rakyat adalah suatu peristiwa sejarah yang sangat menarik. Sepatutnya tiada sesiapa yang kecewa dan bangga dengan peristiwa ini. Pakatan Rakyat sedang menyusun buah caturnya, manakala BN pula sedang menuju dan telah pun menemui apa yang di inginkannya.
Namun apa yang ingin saya perkatakan di atas insiden ini adalah seperti berikut:-

1. Rujukan kepada tafsiran undang undang, sebelum mengambil kuasa dan mengiktiraf kepada kerajaan baru yang telah pun di persetujukan oleh baginda sultan perak. Jika ini di rujuk, bermakna rujukan tersebut harus diperhatikan bagaimana membolehkan sesebuah kerajaan itu tidak lagi diberi mandat, atau di berhentikan mandatnya dan di sudut yang lain kuasa budi bicara bagina sultan telah membuat keputusannya berasaskan kepada lunas lunas yang diguna pakai, dan lunas itu tersedia di dalam undang undang tubuh kerajaan Negeri perak. Interpritasinya adalah menimbulkan konflik kepada penyandang kerajaan dan pihak yang ingin menubuhkan kerajaan, maka itu sokongan kepada kedua pihak juga menjadi jelas. Namun di dalam perjalanan menuju kerjernihan, kekeruhan juga boleh memberi pelajaran dan iktihbar di atas nasib kuasa Melayu Perak dan teruji kesetiaan Mereka atau sebaliknya terhadap intitusi berraja di negeri tersebut, malah mungkin boleh merembis keperingkat seluruh negeri di malaysia. Kebangkitan Kemelayuan, menunjukkan Isu Kesultanan mendapat tempat kepada mereka yang berkepentingan, namun di sisi yang lain ia juga merujuk kepada;-

2. Permainan Politik Bukan Melayu, apabila Karpal Sing berhasrat untuk menyaman sultan Perak, di atas Isu tersebut. lantaran itu orang Melayu menunjukkan sikpannya walaupun tidak secara total. Kenapa di katakan demikian ? di dalam usaha orang orang Melayu perak dan luar perak mempertahankan kedaultan kesultanan perak, di sisi yang lain terdapat juga orang orang melayu yang mengadakan tunjuk perasaan jalanan, sehingga kereta istana juga menjadi mangsa kegeraman mereka, ini adalah kesan kepada setia melayu terhadap sultan apabila persoalan politik telah diheret kepada pihak Istana.

3. Namun orang orang Politik, menerusi wadah politik, harus juga memahami isi hati istana terhadap cara mereka diberi kuasa untuk memerintah negeri, ada perkara yang istana sendiri tidak sehaluan dengan cara pemerintahan kerajaan negeri sebelum ini, sebab itulah diplomasi antara pentadbir. penguasa dan politik dengan istana harus ada keselesaan dan keserasiannya, jika tidak keadaan akan menjadi goyang.Lantas akan runtuh.

4. Runtuhan kuasa tersebut juga, tidak boleh di tafsir sebagai runtuhan mutlak, disebabkan runtuhan yang terancang adalah runtuhan yang akan di bina di bawah satu payong, yang ramai daripadanya tidak akan menyedari, melainkan jika di fahami dan diamati secara halus barulah ternampak impak dari peristiwa ini.

5. Impak kepada suka melompat,tentulah bersebab, dan sebab itu di cari serta di temukan, jika ianya ditemukan adanya unsur " WANG " MAKA mala petaka besar akan terjadi di bawah kerajaan yang baru tertubuh. Cuba cuba lah fikir di mana penghujungnya ?

Aneh tapi benar ?

Terima kasih kerana mentafsir peristiwa dan membacanya
dengan Hati yang terbuka.

No comments: