Friday, January 23, 2009

NOVEL SEJARAH : JANGAN MENCABUL PRINSIPNYA

Saudara pembaca,
Pada 23hb Jan 2009, saya mengikut seminar Novel Sejarah anjuran Yayasan Warisan Johor.
Usaha ini baik, saya membaca beberapa kerta kerja yang ada, Namun saya melihat ada beberapa perkara yang seharusnya menjadi perhatian kepada ilmuan sejarah dan sastrawan. kepada saya menulis novel sejarah itu boleh saja dan sangat baik, tapi biarlah ada batasanya yang jelas, dan tidak dikeliarukan kepada mereka yang belum memahami sebenar apakah sejarah dan apakah dunia novel. Karya novel adalah bebas, manakala karya sejarah adalah terikat kepada peraturan faktornya. Justru itu apabila karya Novel sejarah digabungkan batasan itu harus menepati hak dunia karya dan prinsip prinsip ilmu yang harus di patuhinya.Janganlah tersilap berkarya sehingga Novel sejarah menjadi pencabulan kepada prinsip keilmuan, itulah ingatan saya kepada yayasan Warisan Johor.

Sekian terima kasih.

No comments: