Saturday, December 27, 2008

SELAMAT TINGGAL TAHUN LAMA, SELAMAT DATANG TAHUN BARU

Saudara pembaca,
Istilahnya cukup mudah, 2008 akan pergi dan kita ucapkan selamat tinggal dan tahun baru 2009 akan menjelang ,kita pun ucapkan selamat datang kepada tahun baru 2009. Sebenarnya yang datang dan pergi adalah peristiwa, manakala peristiwa pula membayangkan prilaku kita pada tahun tahun tersebut, yang telah sudah di sebut sejarah, manakala azam untuk mencatat sejarah yang bakal mendatang disebut sebagai menyejarah. Ini bermakna di dalam kehidupan kita perlu ada introspeksi, lihat diri ke dalam, apa yang terjadi pada kita sepanjang 360 hari yang di lalui pada 2008. Saya cuba mengetuk jendela hati ini, untuk mengatakan sepanjang tahun 2008, saya bersyukur kepada allah di atas segala pemberiannya yang cukup banyak, dan saya berharap sepanjang 2009, dapat mempertingkatkan diri untuk menjadi mmanusia yang berguna kepada haliknya, kepada masyarakatnya, kepada negara dan agama. Insyallah.
Ya allah, sesungguhnya aku berterima kasih diatas segala pemberian dan kurnia mu kepada ku, ya allah sesungguhnya telah banyak nikmat yang kau berikan kepada ku sejak aku lahir hinggalah ke hari ini. Nikmat mu iitu memang tidak dapat di dustakan, Ya! Allah apalah kiranya kau ampuni segala doa dosa ku, dosa kedua orang tua ku, dosa saudara mara dan jiran jiran ku, dan kau ampunkan dosa sahabat sahabat ku, isteri dan anak anak ku, serta isteri dan anak anak mereka, kau ampunkan lah dosa kaum muslimin dan muslimat samada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Sesungguhnya tahun 2008, ini telah banyak memberikan pengajaran kepada ku, dan Ya Allah, sesungguhnya kaulah yang maha pengampun dan pencipta, kau citptakan hati dan nuaraniku, jasad dan tubuh ku dengan perkiti yang mulia, semoga dengan kemuliaan ini, aku dapat memperjuangkan Agama, bangsa dan Tanah air ku.
Ya Allah, aku tiada daya dan upaya melainkan mengharapkan belas dan kasih mu, semoga kau perkenakan doa ku ini, semoga perginya tahun lama meninggalkkan perkara yang baik kepada ku dan datangnnya tahun baru disambut dengan nur kebaikan dan kejayaan, Amin Ya rabbal alamin.

Selamat tinggal tahun lama dan selamat datang tahun baru.

Sekian terima kasih.

No comments: